Manfaat Serum Wajah Untuk Wanita Dan Lelaki - Tips Kecantikan & Kesihatan By Sis Yanalis Skincare

Full width home advertisement

Tips Dan Petua Kesihatan

Page Official Yanalis

Post Page Advertisement [Top]

Manfaat Serum Wajah


Hai uolss.. Terima kasih sudi singgah lagi ke blog sis ni untuk entry seterusnya. Kali ni, sis nak share mengenai SERUM muka! Banyak jenis serum dalam pasaran seperti serum muka, serum parut, serum lebat rambut. Tapi, entry kali ini sis nak share artikel mengenai serum sebagai salah satu benda yang patut korang ada sebagai bahan untuk penjagaan muka.


Jika dulu wanita hanya memiliki tiga produk penjagaan wajah utama iaitu pembersih, penyegar dan pelembap, tetapi kini semakin banyak produk diperkenalkan menjadikan wanita lebih teruja memastikan kulit dibelai sempurna. Dalam produk penjagaan wajah, serum dianggap penting kerana mempunyai pelbagai fungsi. Ia berasaskan air dan tidak mengandungi sebarang minyak atau bahan pelembap seperti petroleum yang menjadikannya lebih likat.

 serum muka terbaik malaysia

Kalau menurut ahli estetik, Dr Abrizah Ousman, serum mengandungi bahan aktif bagi merawat kulit yang lebih tinggi kepekatannya berbanding krim dan losyen. Hanya beberapa titik serum (tiga hingga lima titik) sudah cukup memberikan kesan terbaik kepada kulit kerana kepekatan bahan aktif di dalamnya yang tinggi. Oleh itu, serum kebiasaannya lebih mahal daripada losen dan krim uolss!

"Ia lebih mahal kerana mengandungi vitamin C, retinol, antioksida, peptida (asid amino), asid hyaluronic dan asid kojik," kata­nya.

Fungsi serum kepada kulit bergantung kepada kandungan bahan aktifnya. Antaranya, ia merawat kedutan, jeragat, pigmentasi, antipenuaan, mencerahkan kulit dan antiradang. Jenis serum pula bergantung kepada bahan aktif yang terkandung di dalamnya. Menurut Dr Abrizah, wanita berusia 18 tahun ke atas dibolehkan menggunakan serum kerana kebanyakan wanita dalam usia ini sehingga 25 tahun mengalami masalah kulit berminyak dan jerawat.

"Namun saya tidak menasihatkan wanita yang memiliki jenis kulit berminyak menggunakan krim atau ­losyen kerana ia menyebabkan liang pori tersumbat dan jerawat menjadi lebih teruk. Wanita berusia 40 tahun pula digalakkan memakai serum kerana kulit mulai mengering, pigmentasi dan garis halus mula muncul. Namun pemakaian serum bukannya terletak pada umur, tetapi lebih kepada jenis dan masalah kulit.


Tip pemilihan serum:


- Uols perlu dapatkan nasihat doktor pakar estetik untuk menentukan jenis kulit dan masalah. Doktor akan memberikan nasihat dan pendapat mengenai jenis serum terbaik.

- Dah beli serum? Cuba serum tersebut terlebih dulu pada kawasan kecil di muka untuk memastikan kesesuaian terhadapnya. Jika cairan sesuai, biasanya ia tidak berminyak dan tiada reaksi seperti kemerah-merahan atau gatal.

- Serum perlu dipakai selepas mencuci muka dan penyegar iaitu sebelum memakai losen atau krim. Jika sudah memakai losyen atau krim, kadar penyerapan serum akan berkurangan kerana bahan pelembap petrolatum dalam losen atau krim sudah menyelaputi permukaan kulit dan menghalang penyerapan serum secara efektif.

- Jika anda mempunyai kulit berminyak, serum saja mungkin sudah cukup, tidak perlu krim atau losen.

- Jika pori muka tersumbat dan banyak komedon seperti bintik putih dan bintik hitam, lebih baik lakukan rawatan menggunakan bahan sental dan pengelupasan terlebih dulu supaya serum lebih menyerap ke dalam kulit.

- Wanita berusia 40 tahun ke atas yang berkulit kering dinasihatkan meng­gunakan gabungan serum dan krim untuk kesan lebih intensif.

- Jika tidak begitu rajin memakainya, banyak lang­kah penjagaan wajah yang boleh dipilih. Pakai serum pada waktu pagi dan krim atau losen pada waktu malam kerana waktu pagi dan tengah hari kulit kita terdedah pada cahaya matahari terik jadi kulit lebih berminyak.

Gunakan krim atau losen pada waktu malam terutama jika tidur di bilik berhawa dingin kerana kulit lebih cenderung kekeringan.

****************************************
BERMINAT UNTUK DAPATKAN SERUM EGF ESSENCE KELUARAN YANALIS?

Call/Whatsapp: 601128970697 | Link WhatsApp
Atau Copy kemudian Paste di browser anda link wasap berikut:
Facebook: @YanalisOfficial

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bottom Ad [Post Page]

Blogged.my
| Designed by Colorlib